במאי האחרון פרסם iResearch סטטיסטיקה בנוגע לשוק הוידיאו המקוון ברשת הסינית. על-פי הדו”ח, Youku, Tudou ו-Sohu הם שלושת האתרים המובילים ברשת הסינית. בעוד ש-Youku מוביל מבחינת זמן גלישה, Sohu צומח במהירות הגדולה ביותר, עם קצב גידול של 10% שנתי (לעומת הממוצע העומד על 5%). הנתונים מוכיחים שהחברות הותיקות בתחום עדיין מחזיקות בנתח השוק העיקרי, וזאת בהשוואה לאתרים חדשים יותר כגון Qiyi.

במהלך שנת 2010 חברות שיתוף-הוידיאו הגדולות בסין השתמשו בדרמות ובסרטים כמוקד משיכה מרכזי, ויצרו שוק פרסום רווחי במיוחד. נוסף על רווחיהן מפרסומות, ההכנסות מגיעות גם משירותי תוכן תמורת תשלום דמי מנוי. האתרים מציעים תכנים איכותיים תמורת מחירי דמי מנוי נמוכים במיוחד. כדי לספק תוכן איכותי, הכולל סרטים וסדרות באורך מלא, האתרים התחילו שיתופי פעולה עם אולפנים בעלי שם כגון Human TV, Anhui TV, Beijing TV ואחרים, המייצרים תכנים בלעדיים לקהל הצופים שלהן.

מכיוון שמרבית הפוטנציאל בתחום מומש (75% מהגולשים הסינים כיום משתמשים באינטרנט למטרת צפייה בסרטוני וידיאו), החברות שהסתמכו בעבר על גידול טבעי של משתמשים, שינו אסטרטגיה וכעת נלחמות על לבם של הצופים. החברות הגדולות בתעשייה משקיעות מאמצים רבים במיתוג, ומשתדלות להיבדל זו מזו מבחינת אופי התכנים והשירותים המוצעים למנויים.

כיצד הפכו אתרי שיתוף-הוידיאו מאתרי ‘סרטוני פספוסים’ ליצרניות התוכן הגדולות בסין?

Sohu, שהייתה הראשונה שהשכילה לבצע רכישה גדולה של תכנים בעלי זכויות יוצרים מאולפנים טלוויזיה מוכרים, זכתה להצלחה רבה (כיום נתח השוק שלה עומד על 16%). הצלחת המודל ואימוץ על-ידי המתחרות יצרו ביקוש חסר תקדים לתכנים איכותיים והקפיצו את העלויות באלפי אחוזים. עליית המחירים חסרת הפרופורציה אילצה את חברות שיתוף הוידיאו הגדולות למסד שותפויות עם אולפני ההפקה או לחלופין לרכוש זכויות הפצה. נכון להיום, Sohu מחזיקה ב-60,000 פרקים של סדרות טלוויזיה, 2,000 סרטים, 20,000 סטים של סרטים תיעודיים, 16,000 אנימציות, 3,000 הפקות מוזיקליות ו-11,000 תוכניות מתחומים שונים.

כידוע, תופעת הצפייה בסרטים ובסדרות באמצעות האינטרנט הולכת ומתפשטת, וחברות שיתוף הוידיאו הגדולות בסין ממשיכות לרכוש ולייצר תכנים בלעדיים לעצמן. Youku לדוגמה, הפיקה מספר סדרות דרמה המיועדות לקהל הצופים שלה בלבד, ואף סרט קצר בשם Old Boy (הסרט זכה לעשרות מיליוני צפיות תוך זמן קצר, ומהווה תופעה חברתית בפני עצמה – ניתן לצפות בו באתר).

אסטרטגיה חדשה נוספת בתחום שיתוף הוידיאו, היא שידורי ה-HD. האתר Sohu למשל, מציע שידורים ברזולוציה של 720p, המותאמים גם לצפייה ממכשירי iPhone, אנדרואיד ומכשירים סלולאריים אחרים.

עושה רושם שאתרים כמו יוטיוב צריכים להתחיל להדביק פערים בקרוב…

פרופיל – Tudou:

במשך זמן רב היה Tudou אתר שיתוף הסרטים המוביל ברשת האינטרנט הסינית. מאז שנוסד באפריל 2005, ראה האתר צמיחה מהירה בכמות המשתמשים ובמספר הסרטים המאוכסנים בו. באוגוסט 2010 גייס האתר 135 מיליון דולר מקרנות הון מקומיות ובינלאומיות. נכון להיום, האתר כולל מעל 40 מיליון סרטים וסרטונים ומשרת כ-200 מיליון גולשים מידי חודש. האתר פועל בשיתוף פעולה עם 2,500 יצרני תכנים ועם מאות מותגים מקומיים ובינלאומיים מובילים, הפונים לקהל סיני אורבני וצרכני ברחבי סין.

Tudou נגיש גם בטלפונים ניידים. בין המפרסמים הפופולאריים באתר – אדידס, KFC, לנובו, מוטורולה, נייקי, פפסי, סמסונג, סוני ועוד.

פרופיל – Youku:

כיום נחשב Youku לאתר הפופולארי ביותר ברשת הסינית, ולאתר המוביל מבחינת זמן גלישה. יתרונו הבולט בתחום הוא הפקה של סרטים קצרים. לפי נתונים עדכניים, האתר זוכה לקהל צופים נאמן, הנאמד ב-203 מיליון גולשים (כ-40 אחוז מכלל הצופים). בספטמבר 2010 גייסה החברה כ-190 מיליון דולר מקרנות הון מקומיות ובינלאומיות, וב-8 בדצמבר 2010 הונפקה בנסדא”ק וגייסה 200 מיליון דולרים. מניית החברה ביום הראשון בו נסחרה בבורסה בניו-יורק נסקה ב-234%, וערכה עמד על 42.7$.

לרוב נחשב Youku כאתר בו הצנזורה על תכנים פחות מחמירה.