בכתבה שפורסמה ב-Ynet לפני כשבוע סיפר טל רשף על השימוש ברשתות החברתיות בסין בדגש על טוויטר הסיני – ‘וויבו’ כמכשיר יעיל בשיווק ויראלי ברשת האינטרנט בסין וכאמצעי אפקטיבי להגיע ללקוח הסיני.

וויבו (Weibo), או סינה מיקרו-בלוג הושק באוגוסט 2009 כחלק מהשירותים של פורטל החדשות הגדול בסין SINA, ומספר החברים ברשת החברתית המצליחה עבר לא מזמן את רף ה-500 מיליון משתמשים.

הפורמט דומה מאוד לטוויטר (אשר השירות שלו חסום ברשת הסינית) ומאפשר ציוץ ב-140 סימניות סיניות וניתן לצרף תמונות וסרטונים אל הציוץ, ולהגיב לציוץ בצורת שרשרת תגובות בדומה לטוקבקים הקיימים באתרים מערביים.

ישנן פונקציות נוספות כגון הקמת קבוצות וארגון אירועים דרך הפלטפורמה הזאת והפצה ויראלית של המידע. בוויבו ניתן לעקוב אחר הערוצים הרשמיים של סלבריטאים, מוסדות ממשל סיניים, אתרי חדשות, מותגי אופנה וחברות גדולות אחרות.

בכתבה של רשף סיפרה נציגת Sina כי מרבית הלקוחות המגיעים אל אתרי המכירה של תכשיטים ואבני חן קיבלו את ההמלצה לכך ב-Weibo ונשאלת השאלה האם אופציה זו קיימת גם עבור החברות הישראליות המעוניינות למכור את מוצריהן בשוק הסיני, ועד כמה באמת יכול וויבו לתרום להגדלת מכירות החברה בסין?

הלקוחות הסינים שואלים: “מה, אין לך וויבו??!”
חבר טוב שלי,  ישראלי החי ועובד בסין מעל 5 שנים ומנהל אתר אינטרנט למכירת יהלומים ברשת האינטרנט הסינית טוען שבעידן הנוכחי, לכל אתר אינטרנט בסין חובה שיהיה חשבון וויבו המקושר לאתר בכדי שלקוחות יוכלו לעקוב אחרי עדכונים והודעות שנשלחים מהעסק.

“וויבו חשוב לחיזוק המיתוג שלך בסין, ולהגברת הנוכחות ברשת הסינית, גם אל מול המתחרים. יש לו גם תרומה לקידום האתר במנועי חיפוש סינים מאחר ונשלחים קישורים לאתר בתדירות גבוהה וזה תורם לדירוג גבוה יותר של האתר”.

עם זאת, הוא מציין שקשה באמת לדעת מהי תרומתו של וויבו למכירות עצמן של עסק, מאחר ולא נעשות מכירות ישירות דרכו. “הציוץ נשלח לללקוחות העוקבים אבל אין לך יכולת לדעת את יעילות הציוץ, כמה אנשים צפו בו ומתי הם צפו בו. ייתכן והפעילות המכירתית שלנו מוצלחת יותר ב-wechat (המקבילה של וואטסאפ בסין) ואף אולי יעילה יותר מהוויבו, זאת מאחר ויש אפשרות של התקשרות עם הלקוח באופן אישי יותר, אחד על אחד עם הלקוח. לעומת הוויבו, כאן ניתן לדעת מהי היעילות של ההודעה שנשלחה ללקוחות מאחר וכולם מקבלים אותה ישירות לנייד שלהם, לא למחשב”.

“חברות ישראליות יכולות להגדיל את חשיפתן ברשת הסינית”

צ’או צ’נג, שמנהל פרוייקטים באינטרנט עבור לקוחות לימפיד מסכים שהיום פעילות שיווקית מקוונת בסין צריכה לכלול גם את וויבו. “חברות ישראליות הנמצאות בשלב מתקדם של כניסה לשוק הסיני ושבבעלותן אתר בסינית יכולות להגדיל את חשיפתן ברשת באמצעות הוויבו”. עם זאת, חשוב לזכור שחשבון שאינו אטרקטיבי לגולשים ושאינו פעיל מספיק, עלול לשדר תדמית שלילית ולכן יש להשקיע מאמצים ביצירתיות ואינטגרציה עם הגולשים”.

ניתן לפתוח חשבון מאומת ‘Verified’ בוויבו וזה מצריך מספר פרוצדורות של רישום. לחשבון מאומת ייתרון גדול בכך שהסינים בוטחים בו לעומת חשבון לא מאומת שניתן לפתוח בקלות בוויבו. חברות מערביות ובהן חברות ישראליות יכולות לפתוח חשבון מאומת בוויבו – גם אם החברה אינה רשומה כפעילה בסין, אך הליך הרישום וממשק המשתמש של וויבו הם בשפה הסינית.