האם וויבו בחיים? הרשת החברתית הותיקה בסין – תמונת מצב לשנת 2022

[wd_hustle id="שיתוף" type="social_sharing"]

וויבו הרשת החברתית הותיקה בסין – ה’טוויטר של סין’ עוד קיימת בסין בעידן של שלל רשתות חברתיות ופלטפורמות משכוללות שהתפתחו עם השנים בסין. האם היא רלוונטית או שימיה ספורים? האם יש לקחת בחשבון אותה כחלק מאסטרטגיה שיווקית בסין או שעדיף להתמקד בפלטפורמות חדשות?

מהי וויבו ומה הייחוד שלה?

Sina Weibo היא פלטפורמת מדיה חברתית בסין הפועלת באופן דיי דומה ל’טוויטר’. משתמשים יכולים לפרסם עדכונים קצרים או “ציוצים” על חייהם ולשתף אותם עם משתמשים אחרים בפלטפורמה הכוללת גם פיצ’רים של קבוצות ופורומים, המאפשרים למשתמשים לתקשר זה עם זה בנושאים ספציפיים.

היא אחת מפלטפורמות המדיה החברתיות הוותיקות ביותר בסין המאפשרת למשתמשים לעקוב אחר משתמשים אחרים ולראות את העדכונים שלהם בפיד החדשותי שלהם מה שמקל על המשתמשים להתעדכן עם חברים ועמיתים ולמצוא תוכן חדש שמעניין אותם. זוהי הפלטפורמה הטובה ביותר למשתמשים לשתף את הרעיונות והדעות שלהם.

וויבו

כיצד הפכה Weibo כל כך פופולרית, ומדוע היא מאבדת כוח עכשיו?

וויבו הייתה אחת מפלטפורמות המדיה החברתית הראשונות בסין, היא הושקה ב-2009 – תקופה בה לא היו כל כך הרבה אתרי מדיה חברתית מרכזיים בסין, ובטח לא פלטפרומות נישתיות כפי שיש היום בסין. Weibo צברה במהירות קהל עוקבים גדול מכיוון שהיא הביאה עימה דבר חדשני בסין הדיגיטלית של אותם ימים.

סיבה נוספת לכך ש- Weibo הפכה פופולרית היתה מכיוון שהיא מאפשרת למשתמשים לשתף יותר מסתם הודעות מבוססות טקסט. בניגוד ל’טוויטר’, שמאפשרת למשתמשים רק לשתף הודעות של 140 תווים, משתמשי Weibo יכולים גם לשתף תמונות, סרטונים ומאמרים, מה שהפך אותה לאטרקטיבית ומהנה יותר עבור המשתמשים.

עם זאת, וויבו מאבדת כעת אחיזה בשוק הפלטפורמות החברתיות בסין. בשנים האחרונות, פלטפורמות מדיה חברתית חדשות וצעירות יותר כמו WeChat, Douyin ו- Kuaishou הפכו פופולריות מאוד בסין. פלטפורמות אלו מציעות יותר תכונות מדיה עשירות והן ידידותיות יותר למשתמש יחסית לוויבו. כתוצאה מכך, משתמשים רבים עוברים לפלטפורמות החדשות הללו, מה שגורם לבסיס המשתמשים Weibo לרדת בעקביות

היכן נמצאת וויבו ב-2022?

Weibo עדיין זמינה, וגולשים סינים עדיין משתמשים בה כדי לשתף את הרעיונות שלהם וכל מה שהם אוהבים באינטרנט. מובילי דעה מרכזיים בתעשיות שונות עדיין משתמשים בה כדי להשפיע על העוקבים והמעריצים שלהם על העדפות המותג, המוצרים והשירותים.

לא מעט פוסטים פוליטיים או בעלי תוכן רגיש בסין משותפים גם הם בפלטפורמה; לפיכך, חלק מהפוסטים של Weibo נמחקים, ותכנים מגמתיים אחרים אינם זמינים עקב תקנות מחמירות של הרגולטור הסיני האחראי על תוכן ברשת האינטרנט של סין. בדצמבר 2021 נקנסה טנסנט, בעליה של וויבו על פרסום מידע לא חוקי. זו הסיבה שהפלטפורמה מנקה באופן פעיל פוסטים שעלולים לגרום להם להסתבך. בימים אלה הרגולטורים הסיניים פעילים יותר מאי פעם בניטור תוכן מקוון.

נכון לזמן כתיבת שורות אלה, ישנם יותר מ-500 מיליון משתמשים פעילים בוויבו. אז, האם וויבו מתה? לא ממש! חצי מיליארד משתמשים עדיין משתמשים בה וזו סיבה מצויינת לקחת בחשבון כחלק מפעילות שיווקית בסין, מיתוג, תקשורת עם קהלי יעד בסין, תרומה לקידום אתרים בסין ועוד.

האם ישנה רלוונטיות להשתמש ב- Weibo?

הדיעות בקרב אנשי שיווק דיגיטלי בסין חלוקות בעניין זה. אמנם יש כמה יתרונות לשימוש בפלטפורמה, אבל יש גם כמה חסרונות משמעותיים שמותגים צריכים לקחת בחשבון לפני שהם מחליטים אם להשתמש בה או לא. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, יותר מותגים וצרכנים נוטים להשתמש באפליקציות וידאו קצרות במקום ‘לצייץ’ את מה שעולה על דעתם.

עבור חברות ישראליות וויבו דוקא כן יכולה לשמש בתור פלטפרומה יעילה, זאת ומאחר וישראל בעיקר מציעה לסין טכנולוגיות שונות ופחות מותגים ומוצרי צריכה.