חושבים על רילוקיישן? עלויות העסקת עובד זר בסין

[wd_hustle id="שיתוף" type="social_sharing"]

חברות ישראליות המקימות אופרציה בסין, מעדיפות בדרך כלל להעסיק עובד אחד ישראלי בתפקיד בכיר שיוביל את הפעילות שלהן בשוק הסיני. אותם מנהלים מערביים אשר עוברים לחיות בסין נהנים בדרך כלל מההזדמנות והאתגר המקצועי, אך הם (ובעיקר בני משפחתם) נאלצים להתמודד גם עם קשיים, מחסומי שפה ופערי תרבות. לכל אלה יש כמובן מחיר ולכן העסקת זרים בסין אינה ענין של מה בכך. מאמר זה יתמקד בהיבטים הפיננסיים של העסקת מנהל זר בסין.

חבילות שכר

חבילת השכר המוצעת לזרים שעושים רילוקיישן לסין נועדה להבטיח להם רמת חיים זהה לזו שנהנו ממנה במדינת המוצא. כלומר, מעבר למשכורת החודשית ולביטוחים הסוציאליים הניתנים באופן גורף על ידי כל המעסיקים, חברות מסויימות כוללות בחבילת השכר גם מספר פרמיות נוספות. בדרך כלל חבילת השכר מורכבת מ-30% הטבות כגון שכר דירה, הוצאות מעבר, ארוחות יומיות, שכר לימוד לילדים בבית ספר בינלאומי, כרטיסי טיסה לביקור משפחתי פעם בשנה, אופציות בחברה וביטוחים בינלאומיים נוספים.

העסקת עובד זר בסין

 

העסקת עובד זר בסין: מדיניות מס ועלויות העסקה

במשך שנים נהנו עובדים זרים בסין מהטבות מס מפליגות בהשוואה לעמיתיהם הסינים: הקלות, תמריצים ובונוסים, שניתנו לזרים באדיבות הממשלה כדי לאפשר נחיתה רכה יותר בסין ולהקל על ההסתגלות במדינה שעשויה להיחשב מאתגרת.

לאחר שהטבות המס השיגו לכאורה את יעדן וחברות זרות נכנסו לסין והשקיעו בשוק הסיני, כעת הממשלה מעוניינת להשוות מחדש את מעמדם של משלמי המיסים הזרים והמקומיים. לאור זאת, עדכוני חוק מס ההכנסה ליחידים (Individual Income Tax) קובעים שלא יינתן יותר פטור ממס לזרים על הוצאות דיור, על חינוך לילדים ועל לימודי סינית. במקומן, הממשלה תאמץ מערכת ניכויים חדשה המנכה מההכנסה הכללית של משלמי המיסים הזרים חלק קטן יותר.

תקנות אלה מבשרות שהגיע סופן של הטבות המס לזרים, והן ייכנסו לתוקף בינואר 2022, לאחר 3 שנים של פיילוט בסין. השינויים במבנה השכר ישפיעו במידה ניכרת על חברות המעסיקות עובדים זרים בסין.

העלייה המתמדת בהוצאות הדיור והמחייה בערים הגדולות, וכן הוצאות שכר הלימוד בבתי ספר בינלאומיים, מהווים נטל כלכלי משמעותי על משפחות זרות עם ילדים בסין. עדות לכך מופיעה בממצאי סקר של לשכת המסחר האירופית בשנגחאי שנערך בפברואר 2021. על פי הסקר,45% ו- 28% מהנשאלים דירגו את הפטור ממס על שכר הדירה ועל חינוך הילדים כתמריץ הפיננסי החשוב ביותר במשיכת עובדים זרים לסין. ביטול הפטור ממס על שכר דירה ומוסד חינוכי לילדים יעלה באופן ניכר את שיעור המס שיידרשו לשלם זרים בסין ויוריד את ההכנסה הפנויה שלהם.

כיצד ישפיע ביטול הטבות המס על חברות זרות בסין

למרות שמדובר במס אישי, החברה המעסיקה היא זו שעתידה לספוג את הסכום, כדי לא לפגוע בתנאי העובד ובאטרקטיביות של התפקיד. לכן, חברות המעסיקות עובדים זרים בסין עשויות לסבול מעלייה במחירי ההעסקה.

מי שצפויות להיפגע הן החברות הקטנות והבינוניות (SMEs), שמחזיקות בדרך כלל מנהל אחד בסין. גם כך, בשל מגבלות הקורונה, קשה מאוד כרגע להציע למנהל או מנהלת חדשים רילוקיישן לסין. עבור חברות צעירות שרק הקימו אופרציה בסין, העלויות החדשות האלה עשויות להוות שאלה גורלית באשר לעתידן בשוק החדש.

זכויות סוציאליות

תשלום זכויות סוציאליות בסין אינו שונה במהותו משאר מדינות העולם. עם זאת, יש שני עקרונות שחשוב לזכור במקרה של סין. ראשית, שיעור ההשתתפות של המעסיק בתשלום הביטוחים הסוציאליים של עובדים מקומיים וזרים בסין משתנה ממחוז למחוז במדינה. שנית, לעיתים מעסיקים בוחרים להפריש סכום גבוה יותר לביטוחים הסוציאליים של העובדים הזרים, כתמריץ למשיכת כוח אדם זר ואיכותי.

לסיכום, השאיפה לשלוח לסין “מישהו משלך” קורצת לחברות רבות בשלב הקמת האופרציה בסין, אך יש להבין את ההשלכות הכלכליות של המהלך ולבחון את כדאיותו. כשמחיר העסקתם של עובדים זרים בסין עולה, כדאי לשקול להעסיק ולהכשיר יותר עובדים מקומיים. למידע נוסף על העסקת עובדים בסין

מאמר זה נכתב על ידי צוות משאבי האנוש של PTL Group המספקת תמיכה ניהולית ותפעולית לחברות בינלאומיות בשלבי הכניסה והצמיחה בשוק הסיני. צוות החברה מספק שירותים מולטי-דיסציפלינריים הכוללים גיוס עובדים וניהול כוח אדם, הנהלת חשבונות וניהול כספים, ניהול שרשרת אספקה, פתרונות ייצור, רישום חברה מקומית וניהול אופרציה בסין.

לימפיד מספקת שירותי תרגום לסינית ומסינית עבור חברות הנכנסות לשוק הסיני או הפעילות בו. לקבלת הצעת מחיר משתלמת צרו קשר.