לינקדאין יוצאת מסין – מהן האלטרנטיביות לנטוורקינג דיגיטלי בסין?

[wd_hustle id="שיתוף" type="social_sharing"]

בחודש אוקוטבר האחרון הודיעה לינקדאין על סגירת השירות שלה בסין. הפלטפורמה החברתית – מקצועית המובילה בעולם הזו נכנסה לסין ב-2014 ופעלה כאחד מהאתרים החברתיים המערביים הפופולריים הבודדים בסין שלא נחסמו על ידי ‘חומת האש הסינית’. הצהרתה של לינקדאין מספקת בהחלט הזדמנות פז עבור החלופות הקיימות בסין וכאלה שיצוצו בעתיד הקרוב.

מדוע לינקדאין מפסיקה את השירות שלה בסין?

כאתר הנטוורקינג המקצועי הפופולרי והמשפיע ביותר בעולם, לינקדאין מכסה מגוון רחב של פונקציות: נטוורקינג, גיוס עובדים, אירועים ושיתוף תוכן. על פי הדיווחים מאז שנכנסה לסין ב-2014, לינקדאין לא השיגה ביצועים מספקים. לפי הדו”ח על כוח העבודה של סין שפרסמה Analysys, שיעור חדירת המשתמשים של לינקדאין היה נמוך בהרבה מהמתחרה המקומית, MaiMai, מה שמרמז שלינקדאין רחוקה מלהיות הבחירה הראשונה של סינים לחפש עבודה או לבנות נטוורקינג.

מלבד הביצועים של הרשת בסין, הסיבה העיקרית ליציאתה נובעת מההחמרת משטר הרגולציה והצנזורה התרבותית של המדינה במהלך השנה וחצי האחרונות. היא צונזרה לראשונה במרץ 2021 בשל אי שליטה בתוכן שלילי באתר שלה, מה שאילץ אותה להשעות את הרישום של משתמשים חדשים למשך חודש. מעט מאוחר יותר, ההנפקה האמריקאית של ענקית האינטרנט לשיתוף נסיעות דידי, הביאה לכמות עצומה של מידע משתמשים שדלפה לממשלת ארה”ב ביוני 2021, בהתאם לכך החליטה ממשלת סין להדק את הפיקוח על חברות האינטרנט, ולמעשה פונקציית שיתוף התוכן של לינקדאין אינה תואמת יותר את האווירה המוסדרת יותר ויותר בסין.

לינקדאין סין

נטוורקינג דיגיטלי בסין: החלופות הסיניות ללינקדאין

1: MaiMai (脉脉)

 MaiMai היא למעשה הרשת החברתית – מקצועית הפופולרית בסין, ועוד לפני יציאתה של לינקאין נתח השוק שלה היה עצום ביחסית לכלל המתחרות עם מעל 80 מיליון משתמשים. היא הושקה ב-2003 עם מודל דומה ללינקדאין, אך עם השנים הפכה להיות “סינית” יותר ופיתחה פונצקציות אחרות הכוללות התאמה למובייל, צ’אטים אנונימיים ושיתופי פעולה עם חברות ענק סיניות.

לפי הדו”ח על רשתות מקצועיות של עובדי צווארון לבן בסין שפורסם על ידי iResearch, ל-MaiMai יש כמעט מונופול על הרשת ועל צרכי הגיוס של עובדי צווארון לבן סיניים, בראש רשימת התוכנות החברתיות במקום העבודה. יציאת לינקדאין יוצרת זמן מושלם עבורה למשוך משתמשים חדשים.

2: ‘כוכב הידע’ (-Zhīshì xīngqiú知识星球)

פלטפורמה חברתית נישתית שהושקה ב-2016 ומתמקדת בשיתוף ידע, הצוברת במהירות נתח שוק בסין ויש לה יותר מ-20 מיליון משתמשים פעילים. תפקידה העיקרי הוא שיתוף ידע ודעות בתוך קהילה קטנה ומקצועית, משתמשים יכולים לעקוב אחרי בלוגרים בתחומים שונים תמורת דמי מנוי ולקרוא את הדעות והמאמרים שפורסמו.

עד כה, הצנזורה על כוכב הידע הייתה רופפת יחסית, בשל היותה קטנה ומתחת לרדאר, והעניקה סביבה חינמית לשיתוף תוכן. בנוסף, כפלטפורמה ייעודית לשיתוף ידע, רבות מהפונקציות שלה מקלות על המשתמשים לשמור, לעקוב ולשתף רעיונות שהם מאירים עבורם.

הצמיחה המהירה של פלטפורמת נישה זו מראה את הפוטנציאל הקיים בשיתוף תוכן בסין, ועם יציאתה של לינקדאין מסין, יש לכוכב הידע הזדמנות לבצע קפיצה משמעותית – עם עמידה טובה יותר בתקנות הצנזורה בסין וחווית משתמש טובה יותר עבור הסינים.

3. Weibo

פלטפורמת הרשתות החברתיות הותיקה בסין והמקבילה של ‘טוויטר’ השיקה לפני כמה שנים את “Weibo Q&A” – בה משתמשים יכולים לשלם לאנשי מקצוע מכל תחומי החיים או למובילי דעת קהל בכדי לשאול שאלות ומשתמשים יכולים גם לשלם סכום כסף קטן כדי לקרוא תשובות לשאלה. פונקציה זו מניעה מובלי דעת קהל וכוכבי רשת לייצר תוכן מקצועי ובעל ערך רב יותר.

4. קבוצות התוכן של וויצ’אט

המשתמשים הסינים גם נוטים יותר לערוצי תוכן פחות רשמיים, כמו בקבוצות WeChat. משתמשים יכולים לשלם או לקבל הזמנה להצטרף לצ’אט קבוצתי של יוצר תוכן, שבו הם יכולים ללמוד על המגמות האחרונות בתחומים רבים, כמו חינוך, מניות או נדל”ן, להעלות נושאים ושאלות ולהשתף בדיונים מקצועיים.

המגבלות של שתי הרשתות האחרונות ברורות: בגלל בסיס המשתמשים הגדול שלהן, דיונים בנושאים רגישים רבים עדיין מוגבלים. יחד עם איכות שיתוף הידע שיכולה להיות פחות מקצועית מכיוון ש-Weibo ו-WeChat כוללים בסיס משתמשים מעורב ורחב, אך אין זו לא תהיה הפתעה אם נראה בעתיד הקרוב פלטפורמות נישה שלהן שייתחרו על הנתח שוק שלינקדאין משאירה בעת יציאתה מסין.