שוק אפליקציות המובייל בסין – סקירה על קצה הצ’ופסטיק

[wd_hustle id="שיתוף" type="social_sharing"]

עם מספר משתמשי המובייל הגדול בעולם, וקצב הגידול האדיר בשימוש באפליקציות מובייל אין זה מפתיע כלל שעיניהם של מפתחי אפליקציות ושחקנים אחרים בתחום נשואות אל השוק הסיני. יחד עם זאת, שיווק האפליקציה והחדרתה לשוק המקומי בסין הן עניין שונה לחלוטין משיווקן בשווקים המערביים בשל ייחודו ומאפייניו השונים של השוק הסיני.

מי הם משתמשי האפליקציות בסין?

על פי נתונים עדכניים שפורסמו לאחרונה, כ-68% ממשתמשי הטלפונים הניידים בסין גולשים באינטרנט ומשתמשים באפליקציות שונות.

מספרם עומד על יותר מ-875 מיליון. רובם של המשתמשים הם צעירים בני פחות מ-30, בעלי השכלה תיכונית ומעלה, המתגוררים בעיר. רובם הגדול משתמש במכשירי אנדרואיד פשוטים.

אילו אפליקציות מורידים הסינים למכשירים שלהם?

למעשה, אין תחום עיקרי אחד בו הסינים משתמשים באפליקציות, אך התחומים הבולטים הם משחקים, תוכנות מסרים, רשתות חברתיות, ניווט, חדשות ומזג האוויר.

אלו האפליקציות המובילות בסין: (2015)

  1. WeChat תוכנת מסרים, רשת חברתית
  2. QQ אפליקציית מסרים
  3. QQ Music תכני מוזיקה
  4. 360 Phone Guardian אנטי וירוס
  5. דפדפן QQ
  6. UCWeb דפדפן מובייל
  7. טאובאו קניות מקוונות
  8. 360 Mobile Assistant חנות אפליקציות
  9. Sogo Input התקן לכתיבה מהירה של סינית
  10. 1Sohu News חדשות ומדיה.

מהם המאפיינים העיקריים של שוק אפליקציות המובייל הסיני?

המפץ הגדול של חנויות האפליקציות

עם יציאתה של גוגל מסין לפני כמה שנים בשל מחלוקת עם הממשל המקומי בעניין צנזורת התכנים, נפער חור עצום בתחום עם חסימתה של חנות Google Play הסינית, וכיום במקום חנות דומיננטית אחת, ישנן יותר מ-200 חנויות אנדרואיד מקומיות, חלקן פופולריות יותר וחלקן פחות, עובדה שמקשה מאוד על הפצת האפליקציות בסין למשתמשים.

זכויות יוצרים

בעיה ידועה בסין מזה זמן רב, ולא רק בתחום המובייל. העתקות של אפליקציות בסין קורות במקרים בהם אפליקציה מסוימת צוברת פופולריות בשוק המקומי, סוג של סימן להצלחה שלה למעשה. בדרך כלל העותק יכלול אלמנטים זהים עם תוספות ושדרוגים ואף ניתן יהיה למצוא עותקים זהים לחלוטין באפליקציות האנדרואיד.

הצלחות אדירות לצד אכזבות רבות

שוק האפליקציות הסיני הוא שוק עצום, ובמקרה של הצלחה – מדובר בהצלחה אדירה עם מיליוני משתמשים, תנועת גולשים גדולה, ואפשרויות רווח במודלים שונים עבור המפתחים.

יחד עם זאת, מדובר בשוק תחרותי ביותר, עם יתרון בולט למפתחים מקומיים – מאחר ואילו מכירים היטב את הזירה המקומית והחוקים שלה. מפתחים רבים שניסו את מזלם בשוק המקומי, גילו שלמרות מאמצים גדולים שהשקיעו וכמו כן זמן וכסף, בסופו של דבר המוצר שלהם לא היה רווחי, בעיקר בשל העובדה שהסינים לא ממהרים לשלם על אפליקציות, ישנה תחרות גדולה, חנויות אפליקציה רבות מידי, העתקות וחוסר התאמה לטעם הסיני.

*באיסוף החומרים סייע מוטי בלאו, פרוקסי מרקטינג סולושיינס.