אתגרים בעשיית עסקים בסין בשנת הנמר

[wd_hustle id="שיתוף" type="social_sharing"]

רבות דובר על האתגרים שבעשיית עסקים בסין – ההבדליים התרבותיים, פערי השפה, הגואנשי – שהינה מערכת היחסים העסקית ועוד.  שנים שסין מהווה שוק מאתגר במיוחד לצד הזדמנויות עסקיות גדולות עבור חברות ישראליות, וכעת – אם לא דיי בכך –  ישנם אתגרים נוספים, דרישות ורגולציות חדשות וחשוב מאוד לקחת בחשבון גם אותם בכניסה לשוק הסיני ובמהלך עשיית עסקים בסין. במאמר קצר זה נספר על אתגרים אלה.

רגולציות חדשות במגוון תחומים

במהלך השנה וחצי האחרונות המשטר בסין הקשיח מאוד את יחסו אל ענקיות הטכנולוגיה במדינה, הטיל הגבלות מחמירות על ענפים שונים במשק הסיני, וביצע שינויים במדיניות הממשל כלפי חברות זרות הפועלות בשוק הסיני.  זה כולל בין היתר קנסות, סנקציות, רגולציה והלאמה. הסיבות לכך בין היתר הן עבירות על חוקי התחרות במדינה, חדירה לפרטיות המשתמשים בסין ואישומי פגיעה בביטחון הלאומי.

בין שלל הדברים הודיע הממשל לענקית המדיה Tencent שעליה לוותר על זכויות הסטרימינג לשירים שבבעלותה; הכריז שחברות ה-e-learning יהפכו לארגונים ללא מטרות רווח, הטיל הגבלות על פעילותן ואסר עליהן לפרסם את עצמן. תחום הקריפטו גם נמצא על הכוונת ונאסר שימוש במטבעות קריפטוגרפיים וכמובן ביטול שתי הנפקות הענק של חברות DIDI ו-Ant Group שתפס לא מעט כותרות בכל העולם.

עבור חברות פעילות בסין או נמצאות בשלבי כניסה לשוק הסיני חשוב מאוד להכיר את השינויים ברגולציה בתחומים השונים ולעקוב היטב אחר ההתפתחויות בסין.

תרגום תוכנה לסינית

חוק הגנת המידע של סין

חוק הגנת המידע בסין, נכנס לתוקף ב -1 בספטמבר 2021 וצפוי לחזק עוד יותר את משטר ההגנה הנוכחי על הכלכלה הדיגיטלית הצומחת במהירות במדינה, החוק קובע כיצד מידע נאסף, מעובד ומוגן בסין. הוא מדגיש תיאום בכל הרמות של יישום אבטחת המידע בקרב הממשלות המקומיות וגזירת קנסות על פי חומרת ההפרות.

עיקר החוק להגנת המידע נוגע בעיקר בדרישות להעברת נתונים חוצה גבולות ומכוון לחברות בינלאומיות הממוקמות בסין או שלהן יש סניפים בסין. החוק מחייב מסירה של המידע לרשויות בסין, מגביל אחסון מידע בסין בלבד והגבלות מחמירות על איסוף מידע בסין. מעבדי מידע המפרים את החוק צפויים לעונשים כבדים, החלק מקנסות גבוהים ועד לסגירת החברה הפועלת בסין.

חוזרים לעסקים בסין
Business people standing infront of the flag of China.

עשיית עסקים בסין בשלט רחוק

השמיים לסין עדיין סגורים ולא ברור מתי יחודשו הטיסות הישירות ובאיזה מתווה יוכלו סינים וישראלים להגיע לביקורי עבודה ותיירות הדדים בין שתי המדינות. מדיניות ה’אפס קוביד’ המחמירה של הממשל שמה את פתיחת הגבולות בשלב זה בעדיפות שאינה גבוהה וההגבלות על כניסה לסין לצרכי עסקים מערימות קשיים עבור יצואנים וחברות הפעילות בשוק הסיני או כאלה המעוניינים לפעול בו בימים אלה. למרות שלא ניתן לבקר בסין ניתן להתגבר על אתגרים אלה באמצעות תקשורת מקצועית עם הסינים בשלט רחוק. תוכלו לקרוא על כך בקישור הבא.

לסיכום

עבור חברות ישראליות המעוניינות להכנס לשוק הסיני או שלהן ישנה פעילות עסקית חשוב מאוד לעקוב אחר ההתפחויות בסין, ולהבין היטב את חוקי הרגולציה החדשים. חשוב גם לקרוא היטב את המפה ולהבין שישנן לא מעט הזדמנויות חדשות שנפתחות עבור חברות מערביות בשל השינויים האלה וניתן לעשות עסקים בסין – גם בשלט רחוק, לפחות עד שסין תיפתח שוב לכניסת זרים.